Kontrola řetězu
Četnost provádění kontrol a údržby řetězu je individuální a záleží na:
- pracovním prostředí – teplota, prašnost, vlhkost, průvan, chemické výpary
- zatížení – při větších měrných tlacích v kloubu řetězu je péče častější
- provozních podmínkách – nepřetržitý, jednosměnný nebo občasný provoz.
Při provozní údržbě je zapotřebí se zaměřit především na:
- Plynulost nabíhání řetězu na kolo a plynulé opouštění řetězového kola.
Pokud dochází k trhavému pohybu, je pravděpodobně řetěz nadměrně vytažený nebo je poškozené (opotřebené) řetězové kolo. Obvyklé dovolené provozní protažení řetězu je max. 2% jmenovité délky. - Rovinnost řetězového převodu
Při kontrole rovinnosti celého převodu je zapotřebí rovněž pohledem zkontrolovat házivost jednotlivých kol a vůli v uložení. Největší axiální přesazení řetězových kol nebo odchylka rovinnosti kol je max. 3‰, t.j. 3 mm/1m. - Napnutí řetězu
V případě použití napínací kladky je potřeba zkontrolovat její funkčnost a pokud není nainstalována, je nutné zkontrolovat průhyb nezatížené (spodní) větve. Obvyklá hodnota je cca 2% osové vzdálenosti. - Vzhled řetězu a řetězových kol
Při kontrole vzhledu se zaměřujeme na nepoškozenost řetězu, zda nedochází k uvolňování vnějších destiček, zda jsou válečky volně otočné a nedochází–li na některých místech k viditelnému odírání. Zvýšenou pozornost vždy věnujeme spojkám a řetězovým kolům. - Stav namazání
Při kontrole mazání vždy zjišťujeme, zda je řetěz dostatečně namazán, zda mazivo neobsahuje abrazivní nebo jiné nečistoty, zda nedochází k degradaci maziva nebo zda není mazivo vysušené. Pokud při otáčením válečkem je hmatem citelné lehké zadrhávání nebo nerovnoměrnost otáčení, jsou v prostoru mezi válečkem a pouzdrem nečistoty, usazeniny nebo zaschlé mazivo. Při zjištění nečistot nebo pokud dochází k zasychání maziva, je nutně řetěz důkladně vyčistit, zbavit všech zbytků starého a znečištěného maziva a řetěz znovu namazat. Pokud provádíme čištění řetězu, očistíme rovněž řetězová kola. Nedostatečně namazaný řetěz způsobuje také nadměrné prodloužení řetězu.
Čištění řetězu
Čištění řetězu se provádí vždy za studena. K odstranění starého maziva použijeme vhodné rozpouštědlo, např. benzín nebo trichloretylén. Řetěz promýváme v lázni a otíráme štětcem, zaschlé usazeniny odstraníme tvrdým kartáčem. V praxi se rovněž osvědčilo použití petroleje nebo nafty. Po pečlivém očištění vnějšího povrchu necháme řetěz ponořený v rozpouštědle (velkou vzlínavost má petrolej) alespoň 24 hodin, aby došlo k uvolnění usazenin v nepřístupných dutinách. V průběhu procesu několikrát řetězem v lázni zahýbáme. Po důkladném promytí řetěz vyjmeme a zkontrolujeme čistotu v dutinách – nesmí vytékat znečištěné odmašťovadlo, po usušení nesmí být z třecích ploch slyšet vrzání, které by ukazovalo na zaschlé mazivo na třecích plochách. Pokud je vše v pořádku, provedeme vzhledovou kontrolu čistoty a neporušenosti dílů řetězu.
Odmašťění
Při čištění pomocí petroleje nebo nafty zůstává na povrchu řetězu mastný film, který musíme odstranit propláchnutím řetězu v rozpouštědle na bázi chloru nebo fluoru.
Mazání
Velmi vhodným způsobem mazání řetězu, který prodlouží dobu mezi jednotlivými mazáními řetězu, je mazání řetězu ponořením do lázně s rozpuštěným mazivem. Jako mazací prostředek se může použít např. plastické mazivo na kloubové řetězy od výrobce Koramo Kolín. Lázeň má mít teplotu alespoň 80°C a při aplikaci se na teplotu rozpuštěného maziva musí ohřát i celý řetěz, aby došlo k vniknutí maziva do všech dutin. V průběhu procesu řetězem několikrát zahýbáme, aby došlo k uvolnění vzduchových bulin. Jakmile se přestanou tvořit vzduchové bubliny, vyjmeme řetěz z lázně a necháme přebytečné mazivo odkapat. Po zchládnutí řetěz vhodným způsobem zabalíme, aby nedošlo k jeho znečištění prachem nebo mechanickými nečistotami. Při volbě způsobu mazání je zapotřebí přihlédnout k rychlosti pohybu řetězu. Pro rychlosti do 4 m/s je optimální mazání dáno přivedením kapek oleje na vnitřní stranu řetězu ( tj. mezi vnitřní a vnější desky a mezi vnitřní desku a váleček) v množství 4 až 12 kapek za minutu. Kapání oleje na vnější stranu řetězu není vhodné, protože odstředivá síla může zabránit dostatečnému promazání. Přípustné je i ruční mazání tukem. Může se použít i mazadlo ve spreji s vysokou vzlínavostí. Pro rychlosti do 7 m/s je doporučena olejová lázeň s odstřikovacím kotoučem, přípustné je i mazání kapkami oleje maznicí( cca 20 kapek za minutu ). Při rychlostech přes 7 m/s je nutno věnovat mazání velkou pozornost. Doporučeno je tlakové oběžné mazání, při rychlostech nad 12 m/s mazání olejovou mlhou. Uvedené rychlosti jsou orientační, při přenosu velkých výkonů význam mazání roste. Mazací tuk nebo olej je zapotřebí volit s ohledem na pracovní podmínky, aby vlivem teplot nedocházelo ke snížení mazacích a konzervačních schopností.
Nedostatečné mazání výrazně snižuje životnost řetězu. Účelem mazání je:
- snížení tření
- ochrana proti korozi
- odvod tepla
- odvod nečistot z třecích ploch
- snížení hluku
- snížení zahřívání řetězu
- snížení mechanického opotřebení jednotlivých dílů řetězu a řetězových kol
- snížení nadměrného vytahování řetězu.